Przejdź do głównej zawartości

Słodki smak niepodległości, czyli rogale świętomarcińskie

Pochodzę z Poznania, więc pieczenie rogali w dniu 11 listopada to mój "poznański obowiązek". Moja pasja do wypieków zaczęła się tuż przed zeszłorocznymi świętami.Wniosek z tego: rogale formowałam pierwszy raz w życiu! Moja mama nie zajmuje się wypiekami toteż nie miałam szansy wcześniej spróbować. Efekt? Każdy rogal wyszedł inny, mniejszy, większy, ale wszystkie koślawe. Smaku to jednak nie popsuło. Były przepyszne. Tyle nalatałam się w poszukiwaniu białego maku, że gdyby były niesmaczne to nie wiem co bym zrobiła.Ale na szczęście nie muszę się nad tym zastanawiać.W końcu dojdę do wprawy i będę robić rogale idealne, jak ze sklepu...



Rogale świętomarcińskie

Składniki na ciasto półfrancuskie:
1 kg przesianej mąki
400 ml ciepłego mleka
20 g świeżych drożdży
2 jajka + 1 żółtko
120 g cukru
0,5 łyżeczki soli
120 g masła
dodatkowo 300 g zamrożonego masła do wałkowania

Składniki na nadzienie:
500 g białego maku
250 g cukru
250 g miodu
100 g migdałów
85 g rodzynek
kandyzowana skórka pomarańczowa 
300 (użyłam 200) g biszkoptów, pokruszonych na okruszki
4-5 jaj

Lukier:
dodałam na oko trochę cukru pudru i wody
+
migdały, orzechy, rodzynki, skórka pomarańczowa do posypania rogali

Sposób przygotowania:
(nadzienie i ciasto najlepiej przygotować dzień wcześniej)

Nadzienie:
1. Mak wypłukać, przełożyć do garnka, zalać wrzątkiem i gotować na małym ogniu ok. 30 min.
2. Po ugotowaniu mak odsączyć, zmielić trzykrotnie.
3. Migdały w razie potrzeby zalać wrzątkiem, obrać i zmielić.
( ja kupiłam już obrane i zmieliłam, można też kupić już obrane i zmielone) 
4. Rodzynki zalać gorącą wodą i odstawić.
5. W garnku stopić masło, miód i cukier. (gotować aż cukier całkowicie się rozpuści)
6. Dodać rodzynki, migdały, skórkę pomarańczową, podgrzewać chwilę aby bakalie nasączyły się syropem.
7. Dosypać zmielony mak i gotować przez 5-10 min.
8. Masę makową wystudzić.
9. Dodać okruchy biszkoptowe i kolejno jaja.

Ciasto drożdżowe:
300 g masła mocno schłodzić w zamrażarce
1. Mleko podgrzać. (ma być ciepłe, ale nie gorące)
2. Przygotować rozczyn: w misce rozetrzeć drożdże z 2 łyżkami cukru, 3 łyżkami mąki i 100 ml mleka.
4. Wymieszać, przykryć lnianą ściereczką i odstawić na 20 min.
5. Masło stopić.
6. Jajka ubić z cukrem na puszystą masę.
7. Mąkę przesiać, wsypać do dużej miski, dodać rozczyn, mleko, ubite jaja i masło.
8. Ciasto zagnieść, włożyć do miski, przykryć lnianą ściereczką i odstawić na ok 30 min. do wyrośnięcia.
9. Zamrożone masło zetrzeć na tarce i odstawić do lodówki.
10. Po wyrośnięciu ciasto drożdżowe uderzyć pięścią (aby je odgazować) i rozwałkować na prostokąt.
11. Zimne masło wyłożyć na 2/3 prostokąta zostawiając 1 cm margines.
12. Ciasto złożyć do środka na 3 zaczynając od "pustej", nie przykrytej masłem części, następnie złożyć do środka część wyłożoną masłem.
13. Docisnąć boki i znowu złożyć ciasto na 3.
14. Włożyć do lodówki na ok. 30 min., a następnie czynności powtórzyć.
15. Wałkowanie i składanie powtórzyć jeszcze dwukrotnie, za każdym razem chłodząc ciasto w lodówce.


Tak przygotowane ciasto gotowe jest do dalszej obróbki.

Kolejnego dnia:
1. Ciasto drożdżowe rozwałkować na prostokąt o grubości 0,5 cm.
2. Pokroić w trójkąty.
3. Na każdy trójkąt nałożyć nadzienie.
4. Zawinąć rogala.
5. Odstawić do wyrośnięcia na 30 min.
6. Piekarnik nagrzać do 180 stopni C.
7. Wyrośnięte rogale piec ok. 25-30 min. do zarumienienia.
8. Jeszcze ciepłe polać lukrem i posypać migdałami...


Przepis pochodzi ze strony: http://cynamonowypyl.blox.pl/2013/11/Rogale-Swietomarcinskie-wg-oryginalnego-przepisu.html, tam też znajdziecie dokładniejszy opis produkcji ciasta i zwijania rogali wraz ze zdjęciami.


Komentarze

Popularne posty z tego bloga

Muffinki jabłkowe z kruszonką

Tym razem przepis na wyśmienite babeczki jabłkowe!

Szyszki. Przepis na słodkie, karmelowe, kakaowe, jesienne szyszki z ryżu preparowanego

Skoro już jestem w klimacie jesiennym  to przyszła pora na to aby zrobić coś na kształt...  SZYSZEK. Szyszki z ryżu preparowanego są proste i szybkie w wykonaniu. Przykują uwagę dzieci, skuszą się na nie też i dorośli.

"Pierny", czyli "pieprzny"- przepis na wyśmienity piernik staropolski

Nazwa piernik wywodzi się od staropolskiego słowa pierny, czyli pieprzny.  Piernik staropolski dojrzewający tradycyjnie przygotowuje się miesiąc przed Wigilią. Ciasto wtedy fermentuje, a piecze się na tydzień przed. Niektórzy twierdzą, że im ciasto dłużej leżakuje tym lepsze.   Ja piekłam piernik staropolski po raz pierwszy i jego smak mile mnie zaskoczył: intensywnie korzenny, rozpływający się w ustach. Mój leżakował niestety krócej niż miesiąc a mimo to był pyszny.   Z przepisu wychodzą 3 pierniki. Można więc się z kimś podzielić, ale niekoniecznie, bo piernik długo zachowuje świeżość.  Teraz systematycznie będę dodawać przepisy na ciasta, które robiłam na Święta. Czasu aby zamieścić przepisy przed Świętami mi brakowało, więc mam nadzieję, że będą Waszą inspiracją za rok.