Przejdź do głównej zawartości

"Pierny", czyli "pieprzny"- przepis na wyśmienity piernik staropolski

Nazwa piernik wywodzi się od staropolskiego słowa pierny, czyli pieprzny. Piernik staropolski dojrzewający tradycyjnie przygotowuje się miesiąc przed Wigilią. Ciasto wtedy fermentuje, a piecze się na tydzień przed. Niektórzy twierdzą, że im ciasto dłużej leżakuje tym lepsze.  Ja piekłam piernik staropolski po raz pierwszy i jego smak mile mnie zaskoczył: intensywnie korzenny, rozpływający się w ustach. Mój leżakował niestety krócej niż miesiąc a mimo to był pyszny.  Z przepisu wychodzą 3 pierniki. Można więc się z kimś podzielić, ale niekoniecznie, bo piernik długo zachowuje świeżość. Teraz systematycznie będę dodawać przepisy na ciasta, które robiłam na Święta. Czasu aby zamieścić przepisy przed Świętami mi brakowało, więc mam nadzieję, że będą Waszą inspiracją za rok.



Piernik staropolski

Składniki:
500 g miodu
1,5 szklanki cukru (może być mniej)
250 g masła
1 kg mąki pszennej
3 jajka 
3 łyżeczki sody oczyszczonej
pół szklanki mleka (ok. 125 ml)
pół łyżeczki soli
2 torebki przyprawy korzennej do piernika
ok. 1 kg powideł śliwkowych do przełożenia

Przygotowanie:
1. Miód, cukier i masło podgrzać i doprowadzić do wrzenia i całkowitego roztopienia się cukru. Wystudzić.
2. Do wystudzonej masy dodać mąkę pszenną, sodę oczyszczoną rozpuszczoną w mleku, jajka, sól i przyprawę do piernika.
3. Ciasto przełożyć do naczynia, przykryć ściereczką i odstawić w zimne miejsce (np. do lodówki) na 5-6 tygodni. 
(ciasto może zrobić się twarde dlatego warto je przed pieczeniem odstawić w temperaturze pokojowej)
4. Po 5-6 tygodniach: ciasto podzielić na 3 części.
5. Piec po kolei (chyba że ma się trzy jednakowe) 
w blasze o wym. 39 x 26 cm wysmarowanej masłem i wyłożonej papierem do pieczenia.
6. Każdą z części piernika rozwałkować na grubość ok 0,5 cm, i wyłożyć dno blaszki.
7. Piec w temp. 170 stopni C przez ok. 15-20 min., wystudzić.
8. Przełożyć podgrzanymi powidłami.
9. Przykryć papierem do pieczenia i obciążyć, można też położyć kawałki jabłka aby pozostał miękki. Pozostawić na 3-4 dni.
10. Piernik udekorować. Polać lukrem lub czekoladą (przepis na użytą przeze mnie polewę czekoladową poniżej).

Polewa czekoladowa

Składniki:
100 g czekolady (gorzkiej, mlecznej lub białej)
40 g masła

Przygotowanie:
1. Roztopić masło, dodać posiekaną czekoladę.
2. Odstawić na 2 minuty do rozpuszczenia się czekolady.
3. Lekko przestudzić i udekorować piernik.



Komentarze

Popularne posty z tego bloga

Muffinki jabłkowe z kruszonką

Tym razem przepis na wyśmienite babeczki jabłkowe!

Szyszki. Przepis na słodkie, karmelowe, kakaowe, jesienne szyszki z ryżu preparowanego

Skoro już jestem w klimacie jesiennym  to przyszła pora na to aby zrobić coś na kształt...  SZYSZEK. Szyszki z ryżu preparowanego są proste i szybkie w wykonaniu. Przykują uwagę dzieci, skuszą się na nie też i dorośli.